مقاله بررسي ارتباط متقابل مديريت دانش و يادگيري سازماني

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
چکیده:
امروزه دانش، عامل تعيين كننده اي در موفقيت سازمان هاست؛ چرا كه دانش، سازمان ها را در راستاي خلق ايده ها و راه حل هاي نوين و مفيد هدايت مي كند. البته بديهي است تا وقتي كه دانش سازماندهي نگردد و به كار گرفته نشود، باعث ايجاد مزيت نمي شود و منجر به موفقيت نمي گردد؛ لذا بايستي نظامي تدارك ديد تا دانش كليه ذينفعان اعم از كاركنان، مشتريان، تامين كنندگان و ... شناسايي و سازماندهي گردد و در راستاي بهبود عملكرد كلي سازمان، بكار گرفته شود. اين نظام، مديريت دانش نام دارد كه پيتر دراكر از آن به عنوان راز موفقيت سازمان ها در قرن 21 نام برده است. مديريت دانش را آگاهي از دانش موجود در سازمان، خلق، تسهيم و انتقال دانش، استفاده از دانش موجود، كسب دانش جديد و ذخيره و انباشت آن تعريف مي كنند كه اين اقدامات در فرآيند يادگيري سازماني و با توجه به فرهنگ و استراتژي سازمان ها صورت مي گيرد. از ديگر سوي يادگيري سازماني زماني اتفاق مي افتد كه اطلاعات، جمع آوري و به منظور توليد و گسترش حقايق جديد تجزيه و تحليل شوند، ديدگاه جديدي خلق شود و از طريق ارتباط، تدريس و گتفگو و تعامل به تمام سطوح سازمان منتقل شود. به عبارتي، يادگيري سازماني به چگونگي وقوع يادگيري يا عنصر دانش دريك سازمان مي پردازد. نگاهي دقيق به مديريت دانش و اهداف آن، اين مساله را روشن مي نمايد كه مديريت دانش و يادگيري سازماني با يكديگرارتباطي تنگاتنگ دارند؛ به طوري كه توسعه و بهبود هر يك منجر به پيشرفت ديگري مي گردد. پيوند بين مديريت دانش و يادگيري سازماني آن چناناست كه برخي از صاحب نظران هدف نهايي مديريت دانش را يادگيري سازماني عنوان نموده اند. در اين مقاله ضمن تشريح مديريت دانش و يادگيري سازماني، به بررسي ارتباط اين دو، خواهيم پرداخت.

نويسنده: محسن دانشمند، مسئول آموزش الكترونيكي شركت فولاد مباركه اصفهان


دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 6953 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 5

حجم فایل:465 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته مدیریت


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل PDF